Friday, August 1, 2008

lagi orang Hilang.....

Malaysia pernah dikejutkan dengan berita kehilangan beberapa orang kanak-kanak yang saban tahun bertambah bilangannya. semasa aku kecil lagi, mak dengan abah aku selalu berpesan supaya berhati-hati dengan orang yang tidak dikenali. masih terbayang dalam kepala aku cerita tentang penculikan kanak-kanak yang dikatakan diculik untuk dijadikan pengemis di Thailand. cerita ini ditambahkan lagi dengan kekejaman yang akan dilakukan oleh penculik terhadap kanak-kanak yang diculik. kanak-kanak yang diculik dikatakan akan dipotong tangan atau kakinya untuk menjadikan mereka pengemis yang akan dikasihani ramai. tidak kurang juga cerita tentang penculikan kanak-kanak untuk mendapatkan organ-organ dalaman mereka untuk dijual di pasaran gelap. cerita ini benar-benar berkesan, sekurang-kurangnya kepada aku. dengan momokan cerita sebegini saban hari, menjadikan aku seorang kanak-kanak yang berhati-hati dan mampu berdikari hingga menjadi besar panjang seperti sekarang.

kes kanak-kanak hilang amat mudah menarik perhatian dan simpati orang ramai. kes kehilangan adik Nurul Jazlin contohnya, menjadi berita hangat negara dan kehilangannya amat dirasai oleh seluruh rakyat Malaysia. begitu juga dengan kehilangan adik Sharlinie Mohd Nasyar. kehilangannya yang sehingga kini belum terjawab telah memeningkan kepala orang ramai. pelbagai usaha telah dilakukan sama ada melalui cara moden mahupun cara tradisional. namun, usaha yang dilakukan belum memadai. beliau dan kanak-kanak lain masih lagi hilang secara misteri.

bagi yang telah melewati zaman kanak-kanak pula, tidak bermakna mempunyai peluang yang rendah untuk hilang. golongan remaja terutamanya perempuan kerap kali dilaporkan hilang sama ada diculik, dibawa lari, mahu pun lari mengikut kawan-kawan dan teman lelaki sehingga ke Lombok sekalipun. mungkin faktor usia yang remaja menjadikan mereka berani bertindak bodoh sedemikian. pengaruh pantun 'nasi lemak buah bidara' masih mampu mempengaruhi golongan ini dalam berfikir.

kes kehilangan seperti diatas adalah kes-kes yang biasa. tetapi di Malaysia kini wujud pula senario baru tentang kehilangan dan ianya seolah-olah berjangkit antara satu sama lain. tidak diketahui jenis virus yang memainkan peranan dalam penyebaran gejala ini. gejala ini dilihat hanya menjangkiti mereka yang mempunyai kaitan dengan kes-kes berprofil tinggi di dalam negara. antara kes yang terlibat ialah;

1-Balasubramaniam
hilang selepas menggemparkan negara melalui pendedahan dua akuan bersumpah mengenai pembabitan Dato Seri Najib dalam kes pengeboman warga Monggolia, Altantuya Shaariibuu. dikatakan sengaja menghilangkan diri selepas berjaya membuat satu akuan bersumpah baru yang di siapkan dalam tempoh hanya satu malam yang menidakkan akuan bersumpah asal yang mengambil masa lebih kurang sebulan untuk disiapkan bersama-sama peguam beliau.

2-Saiful Bukhari
hilang selepas dikatakan membuat satu laporan mengenai kes liwat yang melibatkan Dato Seri Anwar Ibrahim. sehingga kini dikatakan masih bersembunyi di tempat rahsia. tidak pernah kelihatan lagi di khalayak ramai selepas membuat laporan tersebut. hanya berinteraksi dengan masyarakat melaui surat yang dibacakan oleh peguam dan Uncle beliau.

3-Dr. Muhammad Osman (Hospital Pusrawi)
hilang dari pandangan umum selepas dikatakan ditemu ramah oleh pihak polis Bukit Aman berhubung laporan perubatan yang dikatakan melibatkan pemeriksaan ke atas Saiful Bukhari terlepas ke pengetahuan umum. pihak hospital hanya mengatakan beliau pergi bercuti bersama keluarga ke destinasi yang tidak diketahui. tempoh bercuti juga tidak dapat dikenalpasti oleh pihak hospital.

ini adalah beberapa kes kehilangan yang tidak melibatkan golongan kanak-kanak dan remaja, namun masih mendapat perhatian yang tinggi dari kalangan masyarakat Malaysia. ini membuktikan bahawa rakyat Malaysia sememangnya prihatin terhadap kes-kes sebegini dan membuktikan sekali lagi bahawa faktor umur bukan penghalang kepada mereka dalam mendapat perhatian dan kasih sayang masyarakat.

No comments: