Tuesday, August 12, 2008

tercabarnya Melayu kerana 10%

12 Ogos 2008, satu perarakan telah diadakan oleh para penuntut UITM Shah Alam membuat protes terhadap cadangan membuka peluang bagi masyarakat bukan bumiputera dan rakyat asing memasuki institusi pendidikan tersebut.
cadangan yang di utarakan oleh menteri besar Selangor ini telah ditentang hebat oleh mereka atas alasan mempertahankan kepentingan Melayu.
Melayu sangatkah mereka?
rata-ratanya mengaku Melayu dan menunjukkan semangat yang tinggi terhadap semangat keMelayuan. seboleh-bolehnya mereka akan berusaha bagi menggagalkan cadangan ini.
aku tak mahu cerita banyak tentang kedaulatan Melayu. sebab benda ni dah jelas lagi nyata termaktub dalam perlembagaan negara. tiada pihak yang boleh mencabarkan kedaulatan Melayu atas kuasa yang ada dalam perlembagaan. kalau dibuat juga, menempah maut namanya. cuma aku agak terkilan dengan beberapa perkara.
antaranya, tiada langsung tercatat dalam perlembagaan bahawa membenarkan mereka yang bukan bumiputera melanjutkan pelajaran di UITM sebagai mencabar kedaulatan Melayu. TIADA.
sekadar mahu mengajak saudara-saudari berfikir, adakah membenarkan kemasukkan non-bumiputera di lingkungan 10% menjejaskan keMelayuan?
pada aku ianya hanya la satu penjelasan yang mengarut. sekadar ingin menunjuk-nunjuk kehebatan mereka dalam mempertahankan martabat Melayu sahaja.
sedangkan selama ini di manakah letaknya Melayu mereka itu? dari segi pergaulan? dah tak macam Melayu. pakaian? hari raya barulah nampak Melayunya. Makanan? sambal belacan pun dah tak berapa kenal. KFC lagi popular. atau warna kulit masih melambangkan Melayu? tak jugak. yang lelaki nampak lagi la ciri-ciri Melayunya. yang perempuan?? masing-masing sibuk nak jadi orang putih. rambut??? lagi orang putih dari orang putih.
dalam tujuan menyelamatkan orang Melayu kononnya, sebenarnya lebih teserlah akan fobia yang rata-rata orang Melayu hadapi. fobia kepada persaingan dengan bangsa asing. takut Melayu kekurangan cerdik pandai.
ada yang mengatakan hal ini patut ditentang kerana merasakan bangsa asing tidak setaraf dan tidak sepatutnya mendapat hak yang sama. sekadar memberikan peluang sebanyak 10% daripada keseluruhan tempat di UITM, takut sangatkah? takut anak-anak tidak mendapat tempat melanjutkan pelajaran ke peringkat tinggi semata-mata kerana 10% ini?
sampai bila Melayu harus bergantung kepada subsidi? sampaikan peluang mendapatkan ilmu pun harus bergantung kepada subsidi. kalau begini, sampai bila Melayu benar-benar mampu meningkatkan taraf kehidupan mereka sendiri.
Melayu marahkan bangsa asing mendapatkan peluang yang sama kerana mereka orang luar. datang ke negara ini sehelai sepinggang namun masih lagi berupaya mengungguli tahta 10 orang terkaya di Malaysia. sebagai mereka yang waras, kita tidak seharusnya marahkan mereka kerana perkara ini. marahkan diri sendiri yang malas berusaha dan hanya tahu bergantung hidup kepada subsidi semata-mata. sepatutnya alihkan kemarahan yang ada kepada pembakar semangat untuk lebih maju dan bersaing merebut kekayaan yang ada di bumi ini. tidak seharusnya berdengki dengan kejayaan bangsa lain atas kealpaan sendiri.
aku memang amat mengerti sekiranya ada diantara saudara saudari yang tidak bersetuju dengan pandangan aku ini. mungkin kamu punya alasan kamu sendiri. aku tidak bermaksud menghasut mana-mana pihak untuk membenci keadaan ini. tidak juga bermaksud aku tidak menghargai keMelayuan yang aku miliki.
kepada mana-mana pihak yang rasa tersinggung, aku tak boleh nak buat apa. hati kamu, hak kamu, kamu sendirilah yang merasa. kamu sendirilah yang merawatnya sekiranya terluka.
aku sekadar menyuarakan pendapatku yang tidak seberapa. aku bukan profesor, bukan juga seorang pujangga. yang boleh diterima, terimalah dengan hati yang terbuka. yang pahit ditelan sahaja.

No comments: