Wednesday, August 27, 2008

aku orang, bukannya zombie...

saban tahun petronas akan mengeluarkan iklan-iklan yang best semperna hari-hari tertentu seperti merdeka dan hari raya.

dan di bawah ini merupakan iklan rasmi mereka untuk merdeka yang ke-51

aku sendiri secara peribadi sentiasa ternanti-nanti iklan-iklan sebegini di kaca televisyen. iklan yang akan membawa otak aku berfikir secara kreatif dan mengujakan. jauh sekali dengan iklan makanan ringan yang dibuat secara jimat kos seperti iklan CocoPie. yang biasanya disiarkan semasa tayangan kartun Kiteretsu jam 7.30 mlm hari Rabu di TV3. ala, iklan budak gemuk yang mendapatkan makanan tergantung dengan menggunakan kuasa aura kentut. cis.. iklan kurang sopan.

berbalik dengan iklan di atas, menunjukkan betapa mulia dan bertanggungjawabnya seorang bapa yang pada mata kasar dilihat sentiasa berjimat ala-ala kedekut tahik hidung masin. tapi akhirnya menyedarkan anaknya bahawa apa yang dilakukan selama ini adalah demi masa depan anaknya sendiri. walaupun hanya menjual cempedak, namun berjaya menyimpan wang sehingga berjumlah 40 ribu lebih. huhuhu banyak tu..

penghasilan iklan sebegini mengingatkan aku betapa sayangnya abah aku pada aku. walaupun semasa kecik aku pernah tertanya-tanya mengapalah aku mendapat abah yang super duper garang. ya.. aku merasakan bahawa abah aku dahulu kala adalah insan yang paling menakutkan dalam dunia. tiada yang lebih menakutkan daripada kemarahan beliau. hehehe tapi apabila aku semakin besar, tinggi dan semakin berumur.. aku dapat rasakan perubahan yang ketara pada anggapanku sebelum ini. abah aku taklah seganas mana. bahkan sporting sebenarnya. aku sebenarnya berasa amat berterima kasih atas keganasan dan kebrutalan yang beliau tunjukkan dengan didampingi permaisuri beliau merangkap mak aku, yang juga agak menakutkan aku satu masa dahulu. kerana kebrutalan itulah aku adik beradik berjaya menjadi orang dan bukannya menjadi zombie..huhu

aku sayang mak dengan abah aku......hahahahaha

1 comment:

Rashidah Abd Hamid said...

iklan yang menyedarkan akan sebuah hakikat.. :)

p/s:baru je berniat nk letakkan iklan ni dlm blog,tup2 en koboi malaya dh letak dulu..t'lmbt la..heheh