Wednesday, August 6, 2008

sudah terhanduk baru nak terngadah

sudah menjadi tabiat warga bumi agaknya untuk mempraktikkan peribahasa di atas.
sukar bagi mereka yang bernyawa untuk mengamalkan 'sediakan payung sebelum hujan' sebaliknya lebih berminat dengan kepala yang terhantuk. hehehe mengapa ye??

sebenarnya peribahasa di atas aku tujukan khas kepada beberapa perkara yang agak hangat buat masa sekarang di media-media yang terdapat di tanah air.
contohnya:
1-UMNO mengajak PAS bekerjasama dalam membentuk kerajaan di Selangor, Perak dan Pahang. semata-mata kerana bangsa Melayu. sebelum ini masing-masing jual mahal. siap bergaduh-gaduh lagi.
2-seorang lagi bayi dilarikan ke Pakistan oleh bapanya yang berkahwin dengan wanita tempatan. maka sibuklah si isteri berjumpa dengan pelbagai pihak untuk meminta bantuan. siap merayu kepada seluruh rakyat Malaysia lagi. waktu nak kawin takde pulak tanya kat masyarakat. kenduri pun belum tentu ajak. bila dah susah baru teringat pada rakyat Malaysia.
3-bila kerajaan Terengganu nak pakai Merc ganti Perdana, bising-bising, baru nak kata kereta Malaysia sebenarnya bagus. siap panggil BPR lagi siasat bengkel-bengkel yang buat servis. sebelum ni tak tau banyak mana dah rasuah secara kecil-kecilan ni berlaku. bukan setakat di Terengganu je. negeri lain pun sama.
4-jejambat MRR2. berlaku lagi keretakan. siap simen jatuh atas kereta-kereta orang lagi. sekali lagi kena buat pembetulan. kalaulah dibuat betul-betul masa proses pembinaannya, dah tentu takkan berulang tragedi yang sama. dahlah sekali diperbetulkan menggunakan duit yang banyak. kalau tak silap, kes tahun 2006 je makan rm70 juta. kali ni tak tahu la berapa pulak.

semua ni hanya lah sebahagian dari apa yang berlaku di sekeliling kita. banyak lagi perkara yang berlaku yang boleh dikaitkan. tapi aku pilih perkara ni sebab ianya masih fresh dan menjadi berita hangat di negara. kalau aku kaitkan dengan cerita Mak Limah kang, pening pulak kepala korang-korang nak faham.
kepada korang semua, sila fahami maksud peribahasa di atas dan kaitkannya dengan diri korang. lepas tu sila fikirkan sendiri sambil tersenyum. senyum ala-ala The Joker pun boleh. takde sesiapa yang nak marah.

anyway, cerita The Dark Knight memang best. aku suka watak antogonis dia. seorang penjahat kejam yang cool.....macam aku.

No comments: