Friday, August 15, 2008

Segalanya mungkin...

Saiful Bukhari telah pun bersumpah secara sumpah laknat. ini bermakna beliau cukup berani mengambil risiko terhadap sumpah yang dibuat. seperti yang diketahui, bermuhabalah atau sumpah laknat ini, mengundang kemurkaan dan laknat Allah s.w.t sekiranya terdapat percanggahan antara perbuatan yang dilakukan dengan sumpah yang diutarakan. secara logikya, bukan senang bagi seseorang untuk membuat sumpah sebegini kecuali seseorang itu benar-benar yakin akan perbuatannya ataupun seseorang itu mengalami masalah dengan mentalnya sendiri. aku tidak bermaksud bahawa Saiful Bukhari ini seorang yang cacat mental ataupun tidak waras. jauh sekali mengatakan dia mengidap skizofrenia. tidak sama sekali. cuma di era zaman yang serba maju dan canggih ini, kelihatan bahawa perkara sumpah menyumpah ini seolah-olah tidak bermakna lagi. sesiapa pun di lihat terlalu senang bersumpah. sesiapa pun. hatta pasangan kekasih pun saban hari mengucapkan sumpah. namun yang terpendam dalam hati hanyalah dia dan Tuhan yang tahu.
aku tidak bermaksud mempersoalkan kebenaran sumpah si Saiful ini. sumpah tidak. (aku pun dah terikut-ikut dengan amalan bersumpah....hihi). mungkin beliau di pihak yang benar. mungkin benar beliau di aniayai. mungkin. tetapi tetap ada kemungkinan sumpah ini telah dipermainkan. sekiranya benar sumpah ini di permainkan, bermakna beliau sengaja mencari pasal. bukan sahaja mencari pasal sesama manusia, tetapi juga mencari pasal dengan Tuhan yang menciptakan beliau di muka bumi ini. mudah-mudahan ini semua tidak berlaku.
tarikh persumpahan yang dibuat telah menimbulkan spekulasi yang tidak enak di dengar. sumpah dihadapan beberapa saksi yang berwibawa ini dilakukan sehari sebelum hari penamaan calon bagi pilihan raya kecil Permatang Pauh. mungkin ini secara kebetulan sahaja. atau mungkin juga ini disengajakan. segalanya mungkin.
ada pihak yang mempersoalkan tarikh yang dipilih kerana kononnya akan membuatkan rakyat Permatang Pauh berfikir banyak kali akan calon yang akan dipangkahnya nanti. sudah pastinya spekulasi ini ditimbulkan oleh para penyokong pihak yang tertuduh (DSAI). memikirkan perkara sebegitu adalah hak mereka. mungkin ini hanyalah andaian yang tak berasas. mungkin juga dakwaan ini berasas. dalam politik, segalanya mungkin.
satu perkara yang diramalkan akan berlaku (sekurang-kurangnya oleh aku) ialah DSAI sendiri juga akan membuat sumpah yang sama dalam masa terdekat. penafian akan dibuat. demi kepentingan mendapatkan mandat memerintah, nama baik harus dijaga. sumpah yang sama akan dibuat juga dihadapan mereka-mereka yang layak dan berpengaruh. mungkin juga sumpah yang akan dibuat, disiarkan secara langsung di kaca televisyen. mungkin..
sekiranya ramalan ini benar-benar berlaku, akan meningkatlah penggunaan panadol di kalangan rakyat Malaysia. masing-masing akan pening kepala memikirkan yang mana harus disokong. nasihat aku kepada rakyat Malaysia sekalian yang membaca apa yang aku coretkan disini; dapatkan stok panadol selagi ada di pasaran.
maaf sekiranya ada yang memikirkan bahawa aku menyebelahi mana-mana pihak. aku tidak mengatakan pilihan aku dalam kes ni setelah sumpah dibuat. aku tak layak pun nak menyebelahi sesiapa dalam pertikaian ini.
kepada saudara-saudari sekalian, aku menyarankan sekiranya benar DSAI juga membuat sumpah yang sama mempertahankan dirinya, maka hendaklah kita mendiamkan mulut kita dalam membuat penilaian yang mana benar dan yang mana salah. biarlah sumpah yang memainkan peranan. sesungguhnya, laknat Tuhan jangan di buat main. tidak tertanggung azabnya nanti. biarlah Tuhan yang menentukan segalanya selepas itu. itu pun sekiranya ramalanku benar berlaka.
tetapi mngkin juga ramalanku salah. siapa yang tahu. segalanya mungkin..

1 comment:

Unknown said...

tak perlu bersumpah.itu untuk org yg desperate sahaja.kita ada makhamah.tunggu je la.bulu2 semua da dikutip, da buat siasat segala dgn forensik. kenapa terburu2 sgt? agama sudah terlalu murah..kalau sumpah ni amalan agama kita, da lama Allah turun wahyu suruh kita bersumpah je utk selesaikan mslh... jalan paling senang.. nak jadi apa negara kita ni....

nabi s.a.w da doa pd Allah agar umat dia dijauhkan dari bala, diampunkan etc...kalau umat dulu, tak tau la apa da jadi lani..

wallahualam.