Thursday, August 14, 2008

mempelam matang???

di mana letaknya kematangan manusia?
kalau pokok dapatlah dikatakan matang apabila telah berjaya menghasilkan hasilannya berupa buah-buahan.
kalau buah pula dikatakan matang apabila telah sedia untuk dimakan. dalam erti kata lain, dah masak. dah ranum. serta tak pahit dan kelat kalau buahnya bernama mempelam.
kalau manusia bagaimana? bilakah manusia akan benar-benar matang?
ada yang mengatakan kematangan bagi perempuan apabila telah berjaya mencapai usia 18 tahun. sweet 18. bagi lelaki, ada yang berpendapat kematangan berlaku apabila mencapai usia 21 tahun. benarkah pernyatan di atas? ada sesiapa yang berani jamin kematangan dicapai melalui umur??
ada sesetengah manusia kelihatan matang sebelum mencapai umur seperti diatas. ada yang sudah terlebih umur namun dikatakan belum matang.
satu lagi pendapat mengatakan kematangan manusia hanya berlaku apabila manusia tersebut menempuh alam rumah tangga. tapi ada juga terdengar bahawa mereka yang telah pun mempunyai anak masih berperangai seperti kanak-kanak rebina.
di manakah terletaknya kematangan yang sebenarnya?
kenapa secara tiba-tiba aku membebel tentang kematangan ni? adakah aku sendiri sudah cukup matang?? aku sendiri tiada jawapan kepada persoalan tersebut. aku rasa aku cukup matang apabila dikelilingi mereka yang kurang matang dari aku. dan aku rasa aku masih jauh dari matang apabila aku berbicara dan berinteraksi dengan mereka yang lebih matang dari aku. mungkin aku ni jenis yang masih separa matang kot. kalau nak ibaratkan buah mempelam, mungkin sudah menjadi mempelam muda. yang sudah enak dibuat colek. telah melapasi tahap putik namun belum mencapai tahap masak ranum.
aku menggerakkan jari-jemari ku menaip hal ini kerana aku agak konfius hari ini. aku menghabiskan masa petang aku dengan melawati blog-blog insan lain yang terdapat di muka bumi ciptaan Tuhan ini. ye.. aku memang suka menyibuk dalam blog orang lain..hehehehe
sesuatu yang menarik telah dapat aku perhatikan hari ni yang berjaya membuka ruang pemikiran otak ku untuk berfikir sejenak mengenai kematangan.
semuanya tercetus gara-gara melawati satu laman blog hamba Allah yang tidak ku kenali. aku taknak sebut blog mana yang menjadi sasaranku petang tadi. biar hanya aku dan orang2 tertentu sahaja yang mengetahuinya.
dalam menghayati karya penulisan insan yang aku namakan sebagai X (bukan nama sebenar) aku mendapati ruangan komennya lebih menarik dari apa yang dikarangnya dalam blog beliau.
blog beliau hanya sekadar tulisan yang amat biasa dijumpai dimana-mana blog. hanya tulisan panjang lebar yang dikarang berasaskan naluri sendiri semata mata. ini perkara biasa. tiada salahnya. blog dia. sukahatimakbapakdiala.
yang lebih menarik perhatian mataku adalah komen-komen yang wujud dalam blog tersebut. komen-komennya dipenuhi adegan kata-mengata dan bodoh-membodoh antara sesama manusia. masing-masing menyuarakan rasa yang kurang senang terhadap orang lain. dari awal komennya, hanya komen-komen mengenai tulisan yang tercatat oleh empunya blog. dibawahnya pula adegannya semakin panas. bermula dengan satu komen yang mempertikaikan penggunaan perkataan tertentu dalam tulisannya, diekori dengan mereka yang cuba mempertahankan pendapat masing-masing. kutuk mengutuk dan cabar-mencabar terus belaku. masing-masing mempertikaikan kematangan sesama sendiri. sendiri mengaku matang dan cuba menidakkan kematang pihak lain. seolah-olah hanya dia yang matang.
yang berani, memberikan komen tanpa takut mendedahkan identitinya. yang kureng berani, main nyorok-nyorok. cuba-cuba menjadi James Bond. memberikan komen yang berani tanpa berani mendedahkan diri. mungkin ini strategi mereka. siapa tahu. atau memang mereka-mereka ini penakut. hanya tahu berkokok semata mata.
emmm....

No comments: