Sunday, August 24, 2008

kelebihanmu kekuranganmu jua..

apa kelebihan korang kalau nak dibandingkan dengan orang lain?
sila jawab..
jangan malu-malu..
aku manusia biasa. teramat biasa. masih tercari-cari kelebihan yang MUNGKIN ada. ataupun mungkin tiada.
semasa kecil, aku lah orangnya yang menangkap labah-labah untuk memberikan peluang kepadanya menggigit aku. ye..akulah orangnya. dengan berani ala-ala Fear Factor punya peserta, aku suakan tanganku kepada En. Labah-labah dengan harapan yang menggunung. semoga selepas digigit, aku akan menjadi sehebat Spiderman.
aku juga lah orangnya yang mengikat tuala dileher sebelum dan selepas mandi sekadar ingin menyelami perasaan seorang manusia yang bernama Clark Kent yang boleh terbang. ada awek yang cun. ada kerja yang best sebagai En. Reporter. serta kuat dan laju.
lampu picit kepunyaan abah aku pun tak berjaya melepaskan diri dari aku. ku gunakan cahaya lampu tersebut untuk menyuluh seluruh tubuhku seakan-akan cahaya tersebut adalah sinar gamma. juga dengan angan-angan yang sama tinggi. ingin menjadi makhluk hijau yang kuat dan ganas bergelar Incredible Hulk.
korang-korang bagaimana?
pernah berkelakuan sebegini?
ada? tiada??
kalau ada baguslah. itu bermakna otak korang-korang semasa kecil adalah amat aktif dan kreatif. kalau tiada, maknanya korang-korang ni tergolong dalam insan-insan yang agak malang. malang kerana gagal mengeksperimen hidup korang-korang sejak dari kecil lagi.
kenapa semuanya berkisahkan superhero?
kenapa tidak buah kelapa?
kenapa tidak tin susu?
jawapannya senang. kerana superhero hebat dan mempunyai kelebihan yang tiada pada manusia biasa. ada kelebihan yang sebegitu bukankah menjadikan hidup ini lebih seronok?
aku memang tiada kelebihan yang sebegitu. tidak sekuat Superman, tak boleh terbang, tak boleh bertukar jadi hijau, tak boleh memanjat bangunan tanpa sebarang alatan keselamatan, tak ada kerja yang kool, dan macam-macam lagi yang aku tiada.
kalau berbanding dengan manusia biasa bagaimana? apa kelebihan korang? pandai menyanyi? pandai bersukan? pandai berjudi? pandai berkung-fu?
apa kelebihan aku? aku tak pandai menyanyi, tak terer bersukan, tak hensem mana pun, tak kuat macam The Rock, bukan seorang genius, bukan anak Dato' yang kaya-raya dan bukan sesiapa yang penting pun.
tapi dalam masa yang sama aku perasan sesuatu. aku bukanlah seorang yang tidak boleh bersukan langsung, masih boleh bersuara walaupun tak pandai menyanyi, tidak sehodoh sehinggakan membuat orang ramai termuntah-muntah, tidak la selemah sehingga gagal menggunakan tanganku sendiri untuk menyuap makanan, tidak la sebodoh lembu, juga bukan la anak seorang yang miskin sehingga memerlukan bantuan Bersamamu TV3.
kalau boleh dibuat graf, rasanya graf kebolehan ku adalah mendatar tanpa ada gunung yang tinggi mahupun jurang yang dalam. semua nya berada dalam keadaan yang normal. ye, normal.
tidak seperti orang lain yang mungkin hebat dalam bersukan tetapi mungkin kurang bijak dalam pelajaran, aku sentiasa berada ditengah-tengah. hampir semua perkara yang mampu aku fikirkan menunjukkan aku berada dalam keadaan tersebut.
mungkin inilah kelebihan aku. mampu melakukan hampir semua perkara pada tahap yang sama. di tengah-tengah.
hmmmmm......

No comments: