Saturday, February 7, 2009

hikayat beriwayat

adapun pada satu hari yang hening, berlabuhlah sebuah kapal yang besar lagi mewah di pinggir pantai negeri Isketambola. kapal yang bermuatan berganda besarnya daripada tongkang-tongkang buatan negara China itu di ketuai oleh seorang nakhoda perkasa yang bernama Panglima Alam Kesuma anak sulung Pendekar Mata Tiga dari negeri Ais Kepal yang berajakan Raja Mangku Peribumi.
adapun tujuan berlabuhnya kapal ini adalah untuk melakukan sedikit perdagangan yang bernilai jutaan wang emas yang di percayai boleh menguntungkan kedua-dua pihak hendaknya.
dengan menggunakan sampan yang berjumlah tiga biji kesemuanya, berangkatlah Panglima Alam Kesuma ke darat untuk mengadap pemerintah tempatan bagi menyampaikan hasratnya itu. sudah menjadi adat turun-temurun, setiap yang ingin berdagang hendaklah mendapat keizinan empunya tanah jajahan sebelum urusan jual beli dilaksanakan. kegagalan berbuat demikian bisa membuatkan segala urusan disalah ertikan dan berkemungkinan terjadinya peperangan.
kaki yang pertama kali memijak tanah telah disambut oleh rakyat kebanyakkan dengan penuh rasa kehairanan. kehairanan kerana kagumnya melihat kapal yang begitu besar dan kehairanan melihat pakaian yang dipakai oleh rombongan Panglima Alam Kesuma itu. sesungguhnya pakaian yang menyaluti tubuh rombongan Panglima Alam Kesuma di lihat begitu cantik dan mengagumkan. bewarna terang berkilat. di tambah lagi oleh hiasan labuci-labuci yang pelbagai bentuk dan warna, serta kasut yang dilihat tinggi buatannya hingga hampir mencecah lutut ahli rombongan Panglima Alam Kesuma itu.
rombongan Panglima Alam Kesuma itu di bantu oleh Patih Kerjasama yang bertindak sebagai jurubahasa. adapun di ceritakan Patih Kerjasama ini mampu bertutur dalam 14 bahasa termasuk bahasa makhluk hijau yang tinggal di planet lain yang sekali sekala datang bertandang ke bumi menggunakan geroda terbang berbentuk piring.
tanpa membuang masa, Patih Kerjasama pun terus mengajukan soalan bertanya kedudukan kediaman dan nama memanda negeri tersebut kepada orang ramai di pasar dengan suara yang agak kuat dengan niat menunjuk-nunjuk kepandaiannya kepada Panglima Alam Kesuma dan anak-anak buahnya yang lain. sudah menjadi adat juga memanda negeri harus di utamakan. hanya melalui memanda sahaja lah baru dapat kiranya mereka berjumpa dengan raja negeri tersebut.
dan sebaik sahaja pertanyaan di ajukan, bukan kekaguman yang diperolehi oleh Panglima Alam Kesuma, bahkan muka yang mencuka kehairanan semata-mata. apa yang dilihat oleh Panglima Alam Kesuma bukan lagi sambutan yang hangat seperti tadi, bahkan pergaduhan yang berlaku di hadapan matanya antara 2 puak di pasar tersebut. sambil mengundurkan langkah perlahan-lahan ke belakang, tangan kanan dan kirinya mula mengusap-ngusap senjata yang dibawa. sebagai langkah berjaga-jaga. di fikirannya, berkemungkinan Patih Kerjasama sudah gagal menjalankan tanggungjawabnya dan telah mencetuskan pergaduhan itu.
setelah berada dalam jarak yang selamat, dengan pantas Patih Kerjasama di panggil. pertanyaan di ajukan tentang perihal yang berlaku sebentar tadi.
segera dijawab dengan suara yang tersekat-sekat oleh Patih Kerjasama. 
"ampun Panglima, ada pun mulanya tadi patik telah pun menjalankan perintah Panglima dengan bertanyakan akan nama dan tempat kediaman Memanda negeri ini. dan pertanyaan patik itu tadi telah menjadi begitu sensitif kepada orang ramai di pasar sehingga tahap hendak bertikam-tikam pula."
"mengapa begitu?" tanya Panglima Alam Kesuma penuh hairan sambil mengerutkan dahinya.
"adapun pertanyaan patik tadi telah mewujudkan dua jawapan yang berlainan. puak yang pertama mengatakan memanda negeri ini bernama Bendahara Ajino dan berumah di utara kampung ini, manakala sepuak yang lain pula berkeras mengatakan Bendahara Misai Rimau lah memanda yang sah dan berumah di selatan kampung. masing-masing berkeras dengan pendapat masing-masing hingga mahu mencabut nyawa lagaknya." jawab Patih Kerjasama takut-takut.
"aneh, belum pernah aku berjumpa dengan negeri seperti ini. dua memanda dalam satu masa. apa agaknya yang berlaku? ayuh semua. bersiap ke kapal. kita cari negeri lain. negeri ini kurang molek untuk berdagang. politiknya kucar-kacir. tidak stabil." Panglima Alam Kesuma bersuara.
maka berangkatlah kembali rombongan ini ke kapal. kembali membuka peta mencari negeri lain yang lebih sesuai untuk mereka berdagang. meninggalkan negeri Isketambola kerugian. 
 

4 comments:

adios said...

kutuk jangan tak kutuk..hehehe

Ais Cair said...

wakaka....maksud tersirat hikayat mmg sangat hebat...nasib di sebuah nageri,kalau kapal...dah lama karam,tatkala m'punyai 2 nakhoda...

Anonymous said...

buat la 1.5 spacing ke..

agak mengalami kesukaran untuk membaca la..

aish~

rugi kalau tak baca ni.

koboi said...

adios: hahaha kutuk mengutuk tu lumrah manusia.

stanum_saliva: keajaiban dunia yang baru. 8th wonders of the world.

ainunl.muaiyanah: kesukaran itu cabaran kehidupan. kesukaran membaca itu cabaran buat kamu.hehe