Sunday, July 27, 2008

sialan..................

aku benci birokrasi....

apa bendennnnnnnnnnnnyeee menatang birokrasi ni????????

Birokrasi berasal dari kata bureaucracy (bahasa inggris bureau + cracy), diartikan sebagai suatu organisasi yang memiliki rantai komando dengan bentuk piramida, dimana lebih banyak orang berada ditingkat bawah dari pada tingkat atas, biasanya ditemui pada instansi yang sifatnya administratif maupun militer.
Pada rantai komando ini setiap posisi serta tanggung jawab kerjanya dideskripsikan dengan jelas dalam organigram. Organisasi ini pun memiliki aturan dan prosedur ketat sehingga cenderung kurang fleksibel. Ciri lainnya adalah biasanya terdapat banyak formulir yang harus dilengkapi dan pendelegasian wewenang harus dilakukan sesuai dengan hirarki kekuasaan.

birokrasi didefinisikan sebagai :
Sistem pemerintahan yang dijalankan oleh pegawai pemerintah karena telah berpegang pada hirarki dan jenjang jabatan
Cara bekerja atau susunan pekerjaan yang serba lamban, serta menurut tata aturan (adat dan sebagainya) yang banyak liku-likunya dan sebagainya.

kenapa aku benci?????

sebab ianya MENYUSAHKAN......!!!!!!!!!!!!!!

Setelah sekian lama meninggalkan salah sebuah U yang teramatlah popular di tanah air ini (popular dengan pelbagai kes dan tragedi-penculikan, rompakan dan bermacam-macam lagi malapetaka yang berlaku) akhirnya aku kembali....huhuhu

aku kembali dengan niat yang suci secuci serbuk pencuci cap TAPAK KAKI iaitu untuk menjelaskan segala hutang piutang aku dengan pihak pentadbiran...yeeee aku berhutang dalam menuntut ilmu yang tak seberapa.... di samping mendapatkan transkripsi aku yang sekian lama aku tinggalkan di sana menemani skrol ku yang juga belum dituntut....

dengan semangat membara aku melangkah dengan yakin sambil mata melirik tajam memerhatikan gadis-gadis yang lalu lalang di hadapanku. (huhu aktiviti yang harus ku lakukan tanpa mengira waktu)...sesekali mataku di cemari dengan makhluk dua alam..cis...meloyakan...

diringkaskan cerita, aku berjaya menempuhi segala cabaran dan dugaan sepanjang jalan dan bersedia menghadapi cik-cik dan puan-puan yang bakal mengambil duit yang kini masih kemas di dalam dompetku... aku berjaya....hutang telah dijelaskan....TETAPI.....

sebaik kakiku yang berdua ini sampai ke bahagian akademik untuk menuntut apa yang menjadi milikku, aku dikejutkan dengan pesanan; sila berjumpa dengan sipolan untuk urusan encik.... aku rilex...melangkah kembali berjumpa dengan sipolan yang dimaksudkan, KEMUDIAN, "err... adik kena pergi ke kaunter X dulu ye, bayar RM10 kat situ..." sipolan bersuara. aku rilex lagi.... LEPAS TU....."nama encik dah tiada dalam simpanan kami, encik kena pergi ke Y ye...tanya kat situ" makhluk Tuhan yang satu tu berbunyi.....aku cuba-cuba bersikap KOOL..... sampai di tempat yang dimaksudkan, "laaa kenapa datang sini, mende tu kena jumpa En. F**K (bukan nama sebenar) dekat pejabat yang mula-mula aku pergi tadi.

arghh..... cilaka, menatang haram, B**I, dan bermacam-macam lagi perkataan yang tak sepatutnya wujud aku keluarkan...... lebih mendatangkan kemarahan apabila aku di beritahu yang En. F**K tiada. dia keluar.....

aku melangkah pulang ke rumah memberku yang satu masa dahulu pernah menjadi rumahku......

SIALLLLLLLLLLLLLLLLLLLLLLLLLLLLLLLLLL...............

2 comments:

Anonymous said...

apiss...huhuhuhu...apehal kau membangang kan org2 kat UKM tu....nape sume nye mcm sial ker?
huhuhuhuh...rilex apis.....bwk bersabar k....

Anonymous said...

innallaha maass sobiirin..
"sesungguhnya Allah b'sama org2 yg sabar.."
jgn 'panas baran' sgt ye tukang tulis blog..xelok utk peparu & jantung anda.. heheh..:):)