Monday, October 20, 2008

aku, moto yang pancit, dan pomen yang mangkuk

waktu: 4.00 petang
lokasi: bengkel moto belakang pejabat
perkara: tukar tiub tayar. (pancit)

memandangkan tokey bengkel tengah sibuk menjahanamkan moto-moto pelanggan yang lain, maka diarahkan anak buahnya yang pada perkiraan aku berada dalam lingkungan umur 15 ke 17 tahun untuk melaksanakan tanggungjawab yang aku berikan.

perkara yang jarang-jarang berlaku:
rantai moto diputuskan sambungannya dengan tujuan mencabut tayar belakang moto untuk menukar tiub. selama 2 tahun lebih moto ini berkhidmat untuk aku, sekali pun tidak pernah lagi aku menggunakan cara yang sedemikian semata-mata kerana ingin mencabut tayar bahkan pomen-pomen yang lain juga rasanya mampu mencabut tayar tanpa memutuskan hubungan silatulrahim antara rantai sesama rantai itu. tapi aku buat-buat rilex. mungkin ini skil baru yang cuba dipraktikkan oleh pomen muda itu tadi. (walaupun dalam hati aku rasa macam nak tergelak dan rasa macam aku nak mintak pekakas yang ada untuk aku buat sendiri apa yang patut).

setengah jam berlalu.
tiub akhirnya berjaya dipasang dengan keadaan yang betul oleh pomen muda itu tadi. aku masih buat-buat biasa walaupun peluh dah menitik-nitik macam baru lepas lari 800 meter.
untuk catatan: 3 batang rokok digunakan dalam operasi menunggu ini tadi.

cubaan memasang tayar dilaksanakan. terhegeh-hegeh. lembab. kalut. saspen. semua ada. aku masih rilex. senyum sorang-sorang.
dan secara tiba-tiba dialog pelat keluar dari mulut si pomen.

pomen mangkuk: err.. abang, boleh kasi tolong saya pegang ini moto?

aku: err.. ok.

seketika kemudiaan.....

pomen mangkuk itu lagi: err.. abang, ini nat mana mahu taruk?

aku: terdiam.....sambil mengelipkan mata berkali-kali.(dalam hati: tuhan aje la yang tahu apa yang aku cakap)

1 comment:

Rashidah Abd Hamid said...

isk..isk..isk..ade jugak pomen camtu ye...pe kata pasni en koboi malaya wat kursus baiki moto kat dia...heheh..