Thursday, March 5, 2009

cuti-cuti cara aku

anda perlukan ketenangan dari kesibukkan? memerlukan cuti yang bermakna demi menghilangkan rasa tertekan dengan kehidupan seharian?? memerlukan menu baru yang segar tanpa perlu pergi ke pasar???

aku tak tahu apa yang kamu perlukan untuk menghilangkan rasa bosan kamu. aku juga tak tahu bagaimana cara terbaik untuk kamu bercuti. aku lagi tak tahu apa yang kamu mahu dalam menu makanan kamu.

aku?
aku punya cara tersendiri untuk menikmati hari-hari yang indah sambil merehatkan fikiran. (fikiran aje, fizikal cerita lain) selain mendapatkan menu yang berlainan dari hari-hari yang biasa.
mari aku ceritakan dengan dibantu oleh gambar-gambar berikut:

keperluan untuk bercuti cara aku
sediakan alatan yang bersesuaian. aku dengan bangganya memperlihatkan alatan yang aku gunakan dalam menikmati cuti cara aku. beberapa batang joran dan keperluan yang berkaitan. dengan adanya keperluan tersebut, maka jelaslah bentuk percutian yang aku pilih. memancing.


destinasi percutian pilihan aku
sungai Pahang. sungai kebanggaan Mat Kilau dan Tok Gajah yang diwarisi anak cucunya. tidak perlu menghabiskan duit minyak (bagi aku, sebab aku memang tinggal berdekatan, kalau yang duduk di Perak, sungai Perak lebih afdal untuk anda)


hasil tangkapan yang pertama
Mr.X dengan bangganya telah memenangi acara tangkapan terawal. namun, tiada hadiah yang disediakan. perhatikan mata udang galah saiz sederhana tersebut. cukup merah, dan memandang Mr.X dengan pandangan buat-buat sedih. dengan harapan beliau akan dilepaskan. "hahaha sorry Mr. Udang Galah. you are mine now."


tangkapan tidak tersangka
Mr.Y dengan bangganya memperlihatkan hasil tangkapannya. seekor pari yang masih remaja. tapi cukup liat untuk dijinakkan. pari sungai Pahang yang telah terlebih dahulu dikerat ekornya sebelum gambar diambil demi keselamatan para pelancong @ pemancing. (kes tak nak jadi seperti Steve Irwin)


tangkapan paling mencabar
Mr.Z mempertontonkan hasil tangkapan yang mencabar naluri pemancingan beliau. bukan kerana saiz tangkapan. tetapi kerana betapa azabnya bagi beliau untuk mendapat tangkapan yang pertama. (untuk rekod: Mr.X dan Mr.Y dah puas mengutuk dan memperli beliau sebelum hasil tangkapannya yang pertama berjaya dinaikkan. kes joran terlebih perasap. hahaha)

sekian dahulu percutian untuk kali ini. hasil tangkapan keseluruhan adalah cukup untuk dibuat lauk bagi hari tersebut. sengaja tak nak pancing banyak-banyak. takut pupus. 

akhir kata, bercuti lah di Malaysia. segala-galanya ada di sini. (iklan kementerian perlancongan yang tidak dibayar penyiarannya)

3 comments:

Anonymous said...

Aku tak pernah memancing.
Tak sesuai dengan jiwa aku.
Kalau orang cerita pasal memancing aku akan dengar aja.
Tak reti nak menyampuk.

koboi said...

takde hal.
minat masing2 memang tak mungkin semuanya sama.

Anonymous said...

cibai..promo gambar aku. siap kutuk2 plak tu...hampeh. tau la m.u kalah.