Friday, December 26, 2008

kurang cantik itu bukan dosa

hidup di dunia ni memang tidak pernah adil. dari sejak kecil lagi manusia tempelan dunia ni sering mengamalkan diskriminasi sesama mereka meliputi pelbagai aspek kehidupan. dari warna kulit, bangsa, gaya hidup hingga kepada rupa paras. yang kuat menindas yang lemah. yang bijak memperbodohkan mereka yang kurang cerdik. yang cantik rupa paras di pandang mulia dan dipuji. yang kurang cantik di cela dan dijauhi. klip di bawah menceritakan sesuatu yang sering berlaku dalam dunia kita. yang berlaku dalam sedar dan tidak sedar.

jelas sekali gadis gemuk di atas dipersalahkan oleh mereka yang sebenarnya tidak tahu menahu apa yang sebenarnya berlaku. dia dipersalahkan atas dasar pemikiran kuno hasil dari wujudnya streotaip dalam kepala otak manusia. seolah-olah satu penghakiman yang nyata bahawa mereka yang kurang menyerlah kecantikannya akan menghasilkan tindakan yang buruk juga.

mereka yang mempunyai kelebihan paras rupa pula sering dianggap mempunyai tingkah laku yang baik sahaja. seolah-olah hanya mereka yang kurang cantik sahaja yang berupaya dan mampu memproses sistem perkumuhan tubuh badan. kentut dan berak seolah-olah hanya dicipta untuk golongan ini.

berapa ramai antara kita yang mampu memikirkan bagaimana muka Britney Spear ketika sedang berak? bagaimana agaknya muka Jessica Alba ketika mengalami sembelit? adakah Siti Nurhaliza tidak pernah kentut di depan Dato' K?

begitu susah pemikiran manusia untuk membayangkan mereka yang cantik rupa paras juga melalui perkara yang sama. tetapi cukup mudah untuk manusia membayangkan bagimana sekiranya Enot melepaskan angin dari bahagian belakang tubuh dan bagaimana rupa Apek menahan sakit perut. sungguh tidak adil.

4 comments:

Ais Cair said...

hahaha...skang nih dah ramai org sedar yg Paris Hilton antara manusia dungu,sedungu anjingnya....merekalah yg kata...

koboi said...

emm...paris hilton ye.. contoh yang baik. agak2 masa sekolah dulu, selalu tak paris kena denda?

Anonymous said...

malam ni lepak weh. jom2.

koboi said...

apa punya komen ni. off topic.