Wednesday, June 3, 2009

cerita seorang chin peng

Chin Peng (dah tua)


semenjak dua menjak ni, kecoh di tv dan surat khabar cerita pasal Chin Peng yang berkehendakkan pulang ke Malaysia. timbul pelbagai pendapat dari mereka yang berkepentingan sama ada menyokong kepulangan Chin Peng (secara senyap dan kurang senyap) dan mereka yang lantang bersuara membantah kepulangan bekas pemimpin parti komunis ini.

secara peribadi sebenarnya aku hampir tidak peduli dan malas nak ambil tahu pasal hal ini. tetapi apabila melihat kegalakkan media tempatan dan suara mereka yang tertentu yang membuatkan seolah-olah Chin Peng ini kelihatan seperti satu bentuk raksasa yang amat berbahaya dan mampu meletupkan negara dengan hanya menggunakan jelingan semata-mata, maka aku ingin sedikit bersuara.

aku tidak pernah peduli sama ada Chin Peng ini seharusnya dibenarkan kembali ke tanah air atau pun terus tidak dibenarkan kembali. kepulangan dan ketiadaan Chin Peng di Malaysia tidak membawa sebarang perubahan kepada aku. cuma aku sedikit pelik melihat komen-komen mereka yang menentang kepulangan Chin Peng. komen yang aku lihat tidak seberapa cerdik.

Chin Peng (masa muda)

apabila wujud komen seperti "kepulangaan Chin Peng ke Malaysia akan mewujudkan perasaan takut masyarakat" membuatkan aku sedikit tergelak. aku tak pernah bimbang sekiranya Chin Peng ada di Malaysia. tak pernah nak takut. Chin Peng sekarang dah tua. mata dah rabun. nak belari pun dah tak larat. nak pikul senjata? tak mampu. nak gerakkan kembali PKM? bukan kerja senang.

kemudian ada pula yang mengaku bekas anggota tentera yang bersuara keras menentang kembalinya Chin Peng. aku faham keadaan ini. mereka yang pernah bertempur secara bersemuka dengan komunis semestinya mempunyai perasaan tidak senang sekiranya Chin Peng kembali. tapi sampai bila perlu berfikiran begitu?

sejarah membuktikan sebelum PKM merasa mengangkat senjata, bertempur, berbunuhan, pihak lain terlebih dahulu melakukannya. Portugis pernah berperang dengan penduduk Melayu. Belanda siap dengan meriamnya. Inggeris, lagi lama berkuasa. Jepun tak kurang ceritanya.

jadi apa kurangnya golongan penjajah ini? tak pernah pun ada yang berbunyi benci kepada mereka sekarang.

apakah kedatangan penjajah ini tidak melibatkan pertumpahan darah? pembunuhan? penindasan?

berapa ramai yang mati ketika berperang dengan Portugis? berapa ramai yang tekorban berlawan dengan Belanda? berapa yang di bunuh sewaktu Inggeris bertahta? berapa kepala yang hilang sewaktu Jepun bermaharajarela?

tidak pernah berbunyi di era ini para pemimpin bencikan mereka. halang mereka ke Malaysia. bahkan mereka di puja. berapa banyak jalan-jalan di Malaysia yang menggunakan nama mereka?

Jepun yang mempunyai sejarahnya sendiri di Malaysia tidak pernah di hambur. bahkan dijadikan contoh. sehingga wujudnya 'dasar pandang ke timur.' kenapa tidak terus dibenci mereka itu? kenapa boleh di lupakan? dimaafkan?

jadi tidakkah perkara ini sejenis lawak terpilih? menghukum satu pihak selama-lamanya. menyanjung satu pihak kerana kuasa.

secara jujur, berapa ramai yang merasakan keselamatan mereka terancam dengan kehadiran Chin Peng di Malaysia? angkat tangan.

4 comments:

koboi said...

tu la. aku cukup tak paham kalo ada yang kata dia takut. tah mende yg dia takut pun aku tak tau.

zeera said...

ya allah weh. kaw pun boleh cerita pasal chin peng neh??
aku baru je post entri pasal beliau. haha boleh tersama plak dgn kaw ahahahha

koboi said...

takpe, sama tapi tak serupa..

adios said...

chin peng bukan hero aku.
tapi aku memang tak takut kalau dia balik ke malaysia.

perang komunis dah tamat dah tahun 80an dulu.
komunisme dah tak relevant lagi dah sekarang.